دسته بندی و معرفی انواع لوگوها + طراحی لوگو حرفه ای در استودیو پاراکس

Rate this post

معرفی انواع لوگوها

دسته بندی انواع لوگو ها یک موضوع اساسی برای یک طراح گرافیک یا به اصطلاح یک گرافیست است طراحی لوگو نیازمند شناخت کلی و جزئی از انواع لوگو،معنا و مفهوم هر سبک و نحوه طراحی آن می باشد. در این مقاله به معرفی انواع لوگو ها که با توجه به بزرگترین کسب و کار ها و استارتاپ های ایرانی و جهانی دسته بندی کرده ایم می پردازیم با استودیو پاراکس همراه باشید…

دسته بندی انواع لوگو ها،نماد ها را بهتر بشناسیم!

در ابتدا لوگو ها را با توجه به ظاهر و طراحی آنها به ۵ دسته تقسیم می کنیم بعضی حتی تمامی لوگو ها را به دو دسته لوگو تایپ و لوگو ترکیبی دسته بندی می کنند ولی اگر بخواهیم به صورت دقیق دسته بندی کنیم این گونه خواهیم داشت:
  • لوگو ترکیبی (شامل لوگو تایپ+آرم)
  • لوگو نوشتاری (لوگو تایپ)
  • لوگو مونوگرام (لوگو با حرف اول نام برند)
  • لوگو تصویری(لوگو کاراکتری)
  • نماد (سمبلیک)
در ادامه این ۵ دسته بندی را با نمونه لوگو های استارتاپ های ایرانی که جمع آوری کرده ایم با هم بررسی خواهیم کرد….

لوگو ترکیبی چیست؟

این سبک لوگو ها را بار ها و بار ها دیده اید و رایج ترین سبک طراحی لوگو در استارتاپ های ایرانی این سبک می باشد که ترکیب یک لوگو نوشتاری با یک آرم که می تواند به صورت کاراکتری،تصویری مونوگرام و یا حتی یک سبک سمبلیک باشد برای مثال لوگو آپارات با سمبل آپارات(دستگاه نمایش فیلم) می باشد که به همراه لوگو تایپ به صورت یک لوگو ترکیبی جذاب در آمده است.

لوگو نوشتاری یا لوگو تایپ چیست؟

یک لوگو تایپ خلاقانه باید در هر نقطه خود معنا و مفهومی داشته باشد طراح لوگو تایپ می تواند در طراحی آن عناصری و المان های مرتبط با موضوع کسب و کار را اضافه کند لوگو تایپ معمولا به صورت یک فونت اختصاصی طراحی می شود و طراح سعی میکند تا در طراحی آن از فونت های عمومی و پابلیک استفاده نکند.
نکته مهم در طراحی لوگو تایپ خوانایی آن مهم ترین مسئله است و حتی اگر شما زیباترین لوگو را با اصول و مهارت های فنی طراحی کنید و خوانایی نداشته باشد هیچ ارزشی برای مخاطب نخواهد داشت!
در نظر داشته باشید همیشه قدرت یک لوگو در سادگی بوده و هست برای مثال مهم ترین دلیلی که باعث می شود لوگوی دیجی کالا برای مخاطب جذابیت داشته باشد قدرت سادگی لوگو تایپ است که رنگبندی لوگو را نیز شامل می شود.
بنابراین مهم ترین ویژگی که باید در طراحی لوگو تایپ رعایت شود:
  1. سادگی لوگو تایپ در عین حرفه ای بودن
  2. خوانایی لوگو تایپ برای مخاطب
  3. استفاده از رنگ های ساده و اختصاصی

لوگو مونوگرام چیست؟

در لوگو مونوگرام معمولا لوگو با دو حرف اول نام برند طراحی می شود برای مثال در visual studio با استفاده از حرف V و S لوگو مونوگرام به صورت های مختلفی طراحی می شود یا به طور مثال لوگو سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress به صورت مونوگرام W یعنی حرف اول نام برند طراحی شده است.
گاهی از کنار هم قرار گرفتن حروف میتوان اشکال و تصاویر گرافیکی مرتبط با فعالیت برند یا شرکت با حروف طراحی کرد که می تواند بر زیبایی هویت بصری برند بیافزاید لوگو مونوگرام می تواند در کنار لوگو تایپ مورد استفاده قرار بگیرد.

لوگو تصویری یا کاراکتری چیست؟

لوگو تصویری به صورت یک آیکون طراحی می شود و خلاصه کسب و کار را به نمایش می گذارد سادگی بیشتر لوگو تصویری آن را در نگاه بیننده ماندگارتر می کند طراحی لوگو تصویری در عین حال که ظاهر ساده ای دارد طراحی آن نیازمند تجربه و مهارت بسیاری است زیرا دو نکته همواره در طراحی لوگو تصویری باید رعایت شود:
  1. نمونه ای مشابه آن وجود نداشته باشد
  2. موضوع کسب و کار را در خود نشان دهد

مزیت های لوگو تصویری و مقایسه

  • لوگو های تصویری گیرایی و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر لوگو ها در ذهن مخاطب دارند
  • با یک بار تماس چشمی مخاطب برای بار دوم در نگاه مخاطب تداعی می شود
  •  لوگو های تصویری و آیکونیک قابل استفاده در رنگ ها،اندازه ها مختلف و کاربرد های متفاوت آن می باشد
  • دارای انعطاف بیشتر نسبت به سایر سبک های طراحی لوگو

لوگو سمبلیک یا نماد چیست؟

لوگو سمبلیک یا نمادین که نمونه های آن در تصاویر بالا آورده شده است باید پتانسیل این را داشته باشد که صاحب اعتبار باشد به عبارت دیگر در عین حفظ سادگی اعتبار خود را نیز حفظ کند این سبک لوگو در سازمان های دولتی و بانک ها و… استفاده می شود. طراح لوگو در طراحی این سبک لوگو ابتدا باید لوگو را به صورت سیاه و سفید طراحی کند تا دقت طراحی آن حفظ شود.

نکات مهم طراحی این سبک لوگو:

  • استفاده از رنگ های ساده و حرفه ای
  • دارای کیفیت و شکل منحصر به فرد باشد
  • به یاد ماندنی باشد
  • قابل استفاده در اندازه های مختلف باشد
  • سریعا پس از دیدن قابل تشخیص باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.